Moringa

Moringa
Moringa oleifera from Tenerife

11.4.15

Mirakelträdet Moringa odlas i Güímardalen på Tenerife

Denna skylt finns på Finca Granja el Carretón
Under de senaste åren har jag besökt ett antal av olika typer av trädgårdar. Bland dem finns också Moringagarden i Güímar .

Moringa - Moringa, vad är Moringa? Moringa är ett träd - Moringa oleifera - som hör till den så kallade Moringaceae familjen, vars enda medlem den är.

Moringa
Den första gången jag hörde talas om Moringa var då  dr.Marilin Alvarez berättade om det  under en kurs om medicinalväxter i Güimar. Det var på hösten 2012. Hon delade också frön till dem som var intresserade. Dessa frön hade hon tagit med sig från Kuba där hon nyligen hade varit på besök .

Fröna grodde.  Det blev små plantor med ljusgröna blad. Men inom bara några dagar blev de svaga och dog snart därefter.
Mina moringaodlingar fran nov 2012.
Jag hade redan lárt mig en hel del
Lite senare gjorde jag ett annat odlingsförsök. Jag hade deltagit i en kurs om permakultur. I stället av att ge oss ett diplom delade läraren ut olika frön. Bland dem fanns två morgingafrön. Dessa nya frön från lokala moringaträd var mer framgångsrika än de från Kuba. Båda grodde och började växa. När jag senare flyttade dem till storre krukor dog ett av dem.

Samtidigt som jag följde upp hur mitt lilla träd blev större sökte jag också information om Moringaträden. En väninna från kursen om medicinalväxter hade också blivit ”moringabiten”, så vi talada ofta om trädet och dess egenskaper. Hon kände också till att någon i dalen hade stora ytor med moringaodlingar, men hon visste inte vem var ägaren och var odlingarna fanns.

En dag körde jag hem från henne via Chinguarogrottan i Güímar. Då sag jag en stor paketbil parkerad på andra sidan av korsningen. Och - på bilen stod skrivet med stora bostaver  www. Moringagarden.com .
Moringaodlingar, Chinguarogrottan syns längs bak
Moringagarden
Nu visste jag var  jag kunda leta efter informationen. Genom webbsidan fick jag telefonnumret. Ett samtal till numret och jag hälsades välkommen till ett besök ett par dagar senare.

Nu när jag hade blivit medveten om moringaträdens existens i närheten av Chinguaurogrottan lade jag också märke till att på tomten ovanför grottan växte nu i täta rader något ljusgrönt som inte hade varit där tidigare
.
Besöket på moringaodlingar
Han som mötte mig på Moringagarden presenterade sig, Rolf Feldmann. Vi  talade tyska. Företagets grundare, Andreas Kraus, är också tysk.
Rolf Feldmann och moringaträd
Rolf  Feldmann berättade att Moringagarden hade odlingar både på Tenerife och Fuerteventura. Han berättade också varför dessa två öar hade valts för att odla moringa.  

Detta träd hör ursprungligen hemma i den nordvästra delen av Indien,  på samma breddgrad som Kanarieöarna. Trädet odlas också på många andra ställen runt om i världen, på ungefär samma breddgrad. Andreas Kraus hade upptackt att av alla dessa platser där Moringa odlas, finns minst luftföroreningar  på Kanarieöarna


Om planteringarna på Moringagarden
Vi gick först runt i odlingarna. Samtidigt berättade Rolf att det fanns 13 olika sorter  av moringaträd. Här hade man planterat moringatrad i olika kombinationer. De kan få växa i raka linjer, i cirkel och tillsammans med andra växter. Personalen på Moringagarden har upptäckt att Moringa är en växt som vill ha sällskap. Det trivs inte ensamt. När träden har planterats i en cirkel, producerar de mer än sina kompisar som står i rak linje. Tillsammans med andta växter producerar de allra mest.

Hela moringaträdet kan användas och dess blad kan ätas som sallad. Moringabladen torkas och pulveriseras. Detta pulver används som sådan eller pressas till kapslar. Moringas bark kan användas för många olika ändamål. Rötterna kan också ätas. Eftersom dessa rötter har pepparrotslikanande smak, kallas trädet pepparrot träd på engelska Av moringafrön kan man pressa olja, som duger som livsmedel, men som också kan användas som motorolja. Moringa frön  kan förvandla  smutsigt vatten till drickbart vatten.

Det grönare pulvret är från Moringagarden
Moringapulver av olika färger
Efter att ha tittat på odlingar, satt vi en stund på kontoret och drack örtthe gjort av moringablad. Det hade mild smak och verkade  uppfriskande. Därefter visade Rolf mig hur på olika sätt torkade morigablad kunde se ut . Här på Moringagarden torkas bladen i ett speciellt torkskåp där temperaturen inte överstigen 40 C grader varvid  bladen behåller sin klargröna färg. Soltorkade moringapulvret kan däremot ha flera olika färger. Pulverkvaliteten jämfört med skåptorkade blir också lidande.

Moringabok
Jag köpte en bok skriven av Barbara Simonsohn. Hon berättar om Moringa i allmänhet, men ligger fokus på den moringa som odlas på Tenerife. .

Denna bok och den info om jag hittade på Internet, visar hur mångsidig växt Moringa är. Efter att ha kommit i gång med växandet, behöver moringaträdet endast  lite vatten, som sedan lagras i trädets rotsystem. Detta speciella egenskap av moringa kan utnyttjas i att få öknen att grönska igen. Moringaträdets olika delar kan används som råmaterial för närings-och vitaminrika livsmedel.  Moringa kan inte patenteras, vilket är en viktig egenskap i dessa moderna tiders patenteringshysteri  Moringa är en mycket mångsidig medicinalväxt som kan användas i samband med hundratals olika sjukdomar, från  undernäring till övervikt. Den innehåller i en lämplig sammansättning alla de  vitaminer, mineraler och spårämnen som en människas kropp behöver. Moringa kan hjälpa till t ex i samband med högt blodtryck, diabetes, hjärtsjukdomar. cancer,  och andra allvarliga sjukdomar. .

Boken finns översatt
till engelska och spanska
Moringagarden
Boken berättar också att den moringa som vuxit på Teneriffa är särskilt stark tack vare den lavabaserade och bördiga jorden. Av denna anledning behöver man mycket mindre av moringapulvret från Tenerife än annat pulver.  

Moringa kommer ut från skåpet
Det finns information som visar att forskare har känt allt det ovanstående i mer än 50 år,  av någon anledning har information om detta aldrig tidigare publicerats. Till exempel har moringa använts inom indisk Ayurveda redan i tusentals.  år Inom detta system är Moringa känd  som ”livets träd" ( Tree of Life)

För mer information av produkterna och beställningar av dessa, tillverkade av Tenerifes moringa.

Jag har skapat för Facebook gruppen "Min Moringa" där brukar jag berätta mer om moringa och andra saker som har med Tenerifes moringa att göra.
Video: Moringafrön blir moringaplantor

April 2015 ©Gracia Penttinen. Denna artikel kan delas fritt vidare, men endast om  texten behålls i sin helhet utan att ändra den, och att namnet till författaren  - Gracia Penttinen - och denna blogg anges

Mer om moringa på svenska
Om telomererna och MTT-kapslarna
Om problem med prostata och hur man kan lindra dem
Moringas värmekrav

Tenerifes moringa och hjärtchackra
Moringa,cancer och förebyggandet av cancer
Moringa användare berättar
Nya produkter i MoringaGarden  
Personlig erfarenhet: Moringa och MTT-kapslarna har en positiv påverkan på hälsan
Värdens mest värdefulla olja pressas av moringafrön..
Sommarmalört, artemisia annua, som motmedel vid fästingbett

Några kriterier vid val av moringaprodukter
Kände du till, att man kan rena vatten med moringafrön? 

Ett halmstrå kan bryta åsnans rygg
Namnförändringar i MoringaGardens sortiment  
Ren moringafrölja av högkvalité - för skönheten och smidigheten
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar