Moringa

Moringa
Moringa oleifera from Tenerife

16.9.15

Varför väljer jag Tenerifes moringa och också rekommenderar den

Under tiden jag har varit i kontakt med moringa har jag naturligtvis läst mycket om den och tittat på olika videos. Samtidigt har jag berättat om mina erfarenheter och givit information. Sedan hr jag hört hur vänner och bekanta har hittat moringa i någon butik, köpt den och undrar nu vad de skulle göra med den eller hur de ska ta den. Men det handlar ofta om moringa från Filippinerna, Indien, Sri Lanka (Thailand) osv. Och om de kan jag inte berätta så mycket, eftersom jag aldrig provat dem.
Så småningom började jag göra en lista om det som hade varit, och är viktigt, för mig när jag valt och väljer mina moringaprodukter.

Det är klart att en speciell anledning till att jag använder moringa av Tenerife, är att jag själv lever på ön och har också en några egna moringaträd i min trädgård.

Men även om moringa växer på Tenerife, säljs här moringa från andra delar av världen.  Rätt att handla fritt och också köpa var och vad var och en önskar.

Om grunderna till mitt val av moringa
Nu går till grunden, nämligen jorden, i vilken Tenerife moringa växer. Innan moringafrön blir sådda undersöks jorden föratt kolla att den inte är genomsyrad av olika växtgifter och giftiga utsläpp. Vanligtvis innebär detta att den jord som ska användas för ordling har varit "oanvänd" under minst 6-7 ár.

Vatten för bevattning av odlingarna kommer från bergen. Träden, mestadels de kanariska tallarna med sina långa barr, har samlat vattnet från regn, dagg och också av den fuktighet som pasatvindarna för med sig.

Beträffande det vatten som rinner från bergen av Tenerife, konstaterade den tyske vattenforskaren Peter Gross, redan för ett antal år sedan, att dess vibrationshastighet  är/var mycket hög. 
Luften på öarna är ganska ren. Här finns inga tunga industrier som spyr ut gifter i luften. Den i Europa och även i andra delar av världen förekommande giftspridningen – chemtrails – från flygplan förekommer inte här. En speciell lag om luftens renhet skyddar också moringa som andra växer och levande väsen, även om den var tänkt att hålla himlen ren för atronomiska undersökningar.

Pasatvindarna hjälper också till att luften inte blir ”stående” för en längre tid. Dessa vindar blåser nästan jämt. Det som kommer via luften är de heta kalimavindarna från närliggande Afrika och Sahara. Men denna fina sand sjunker sedan till jordytan och ger den näring.
Värmen. Tenerife ligger på samma breddgrad som moringas ursprungliga hemland Indien. Det finns väldigt många soladagar per år.  Visserligen finns det regnperioder också. Men moringa är van att ha långa perioder av sol och kortare perioder av regn.

Tenerifes moringa är ekologisk produkt, som har tre olika certifikat, europeiskt EU, kanariskt, och holländskt  (centrallagret finns i Holland).

Skörden av moringa sker manuellt.  De skurna delarna förs genast till vidarebehandlig, dåliga blad och smuts plockas bort.  Bladen är fortfarande färska när de kommer in i torkskåpet. Där blir de torkade i en värme som inte överstiger 40 oC. Torktiden är 24 timmar i detta slutna utrymme. Resultatet är nästan 100 % torrt, rent och skräpfritt  material, som sedan förvandlas till pulver eller torkade blad för att användas i olika produkter.
En viktig ingrediens under hela prosessen med moringa, från sådden till skörden år glädjen. På Moringagarden är man medvetna om att växterna känner stämmningen omkring dem.

Ekologisk moringa är den enda växt som innehåller ungdomshormonen” zeatin.

Bladpulver, torkade blad och de produkter som innehåller moringa från Tenerife och Moringagarden är ”närmat” för europeer, då grundmaterialet växer närmare än t ex moringa från Flippinerna eller Sri Lanka.

De hälso- och skönhetsprodukter som innehåller Tenerifes moringa innehåller inga mineraloljor. Mineraloljorna är gjorda av samma råolja som plastik och bilarnas drifmedel. Mineraloljan torkar också ut huden i längden, men produkterna är billigare vid köp. Moringaprodukterna är inte heller testade på djur.
Så, det finns ett antal väldigt goda grunder, tycker jag, för att välja det allra bästa för mitt personliga helhetsvälbefinnande.

P.S. i deras produktutvecklingsteam ingår en biokemidoktor som är ansluten till Universitet i La Laguna.





Vilka vitaminer, mineraler, spårämnen, hormoner moringa innehåller, har jag berättat i en annan artikel.

Analyser gjorda av Moringagardens moringa (på tyska)

För mer information av produkterna och beställningar av dessa, tillverkade av Tenerifes moringa

Jag har skapat för Facebook gruppen "Min Moringa" där brukar jag berätta mer om moringa och andra saker som har med Tenerifes moringa att göra.

September 2015©Gracia Penttinen
Denna artikel kan delas fritt vidare, men endast om  texten behålls i sin helhet utan att ändra den, och att namnet till författaren  - Gracia Penttinen - och denna blogg anges

Mer om moringa på svenska
Mirakelträdet Moringa odlas i Güímardalen på Tenerife
När moringa kom till Jorden
Om zeatin och moringa
Moringa och lagen om luftens renhet på Kanarieöarna 
Moringa –mirakelträd och undomens källa – växer på Tenerife 
Solen, månen, maya och Tenerifes moringa 
Moringa för seniorer - Moringa kan vara en välsignelse vid högre ålder 
En ängel i växtform –utdrag och iakttagelser 
Substitut för bröd – av frön och moringa 
Hur man kan odla moringa hemma i en kruka
Hur man använder moringa inom den traditionella läkekonsten
MoringaPark i Güímardalen på Teneriffa
Många olika moringaträd i MoringaPark och världen
Moringafrön kan användas på flera sätt
MTT - källan till ungdom och vitalitet
Om pris och kvalitet – billiga moringaprodukter är inte alltid ens de billigaste
Om MTT- kapslarna och telomererna
Ny klassificering för MoringaGardens basprodukter
Nyttig tarmbakterie och Moringa bladpulver i samma kapsel
Om problem med prostata och hur man kan lindra dem
Moringas värmekrav
Tenerifes moringa och hjärtchackra
Moringa, cancer och förebyggandet av cancer
Moringa användare berättar
Nya produkter i MoringaGarden 
Personlig erfarenhet: Moringa och MTT-kapslarna har en positiv påverkan på hälsan
Värdens mest värdefulla olja pressas av moringafrön..
Sommarmalört, artemisia annua, som motmedel vid fästingbett 

Några kriterier vid val av moringaprodukter
Kände du till, att man kan rena vatten med moringafrön? 

Ett halmstrå kan bryta åsnans rygg
Namnförändringar i MoringaGardens sortiment  
Ren moringafrölja av högkvalité - för skönheten och smidigheten 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar